Sep 022014
 

Si in prezent, la mai mult de trei decenii de la moartea sa, multi violonisti din Oltenia il mai pastreaza ca model de interpretare pe Florea Cioaca. Inainte de chitara lui Nelu Boata (`50) si vioara lui Marian al lu` Nete (`60), mahalaua Craiovei sta sub semnul lui Florea Cioaca.

Violonistul Florea Cioaca

Florea Cioaca

Acesta avea o tehnica a arcusului surprinzatoare prin efectele coloristice pe care le realiza.
Folosea acordaje speciale „stricate” ale coardelor viorii (cel mai des Mi — La — Mi – La) pentru a canta melodia pe coarde duble sau pentru a obtine unele sonoritati si efecte speciale. Toate melodiile sale sunt „inflorite” intr-o anumita masura, iar pe duratele mai lungi ale cadentelor finale, Florea Cioaca introducea intotdeauna cate o formula ritmico-melodica dinamizatoare, asemeni unui ecou al melodiei principale.

Accentele bine marcate, frazarea corecta, in acord cu sensul muzical, o anumita „vocalitate” a discursului – creand sugestia ca vioara „vorbeste, mai ales in cazul baladelor si a cantecelor de dragoste – sunt atributele de baza ale artei muzicale a lui Florea Cioaca.
De asemenea, exista o permanenta miscare a starilor in muzica sa, dar si o energie aparte a unui repetoriu urban-provincial, de origine taraneasca, si a unui stil de interpretare pe care l-am putea numi astazi „Stil clasic Craiova

 Leave a Reply

(required)

(required)

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>